(17/06)Groetjes uit Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Mark Maite - WaarBenJij.nu (17/06)Groetjes uit Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Mark Maite - WaarBenJij.nu

(17/06)Groetjes uit Brisbane

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

17 Juni 2004 | Australië, Brisbane

Omdat ik hier in de bieb maar evan mag mailen, schrijf ik mijn verhaal maar op deze manier zodat ik het later kan mailen.

Hallo allemaal,

Na mijn dolfijnen avontuur in Iluka, ben ik met Frieder verder omhoog ge-fordfalcond richting Byron bay. Maar eerst nog ff wat over ons verblijf in Iluka.

Door mijn overweldigend enthousiastme qua de dolfijntjes ben ik wat details vergeten te vertellen. En deze details zijn zeker zo leuk om te horen :)

De eerste avond hebben we de hele omgeving afgezocht naar een mooie lokatie om ongemerkt te kunnen overnachten in de auto zonder een boete te riskeren. Na een tijdje hadden we een mooi plekje gevonden onder een grote hoge paa, een mooi penthouse onder de sterrentjes, voor de lokale zeearend familie. Het was bijna net zo luxe als onze wagentje.

Na een avondje poolen in de locale bowlingclub voor gokverslaafden met de lokale alcoholverslaafden*, was het tijd om ons bedje op te zoeken. Op het moment dat ik mijn matje aan het uitrollen was, vind er een plaatselijk bombardement plaats... Shitloads of, juist, shit... Ons zeearendje wil zijn mooie tuin blijkbaar niet met ons delen en bombardeerd mij als een ervaren oorlogspiloot met alles wat hij missen kan... en dat was veeeeel, heel veel. Gelukkig had ik mijn hoofd dus binnenboord en bleef de schade beperkt tot voornamelijk de achterkant van mijn - mooie-totdatmoment-blauwe - T-shirt.

Mij heeft ie geraakt, Frieder lag in een deuk. Gelukkig kon ik er zelf ook wel om lachen :) Iets wat niet gelukt was als ik geen dak boven mijn hoofd had gehad, aangezien het hele dak van de auto wit was!

(ra ra ra, welke kleur heeft de auto?).

In Byron bay hebben we weinig bijzonders gedaan. Opnieuw lagen we ongeveer elke dag in het water (ik nu op mijn eigen bodyboardje), maar hier heb ik volgens mij al wat over geschreven (?), dus daar laat ik het even bij.

Doordat we bij onze boeking voor een aantal trips twee gratis maaltijden kregen waren we dus een aantal avondjes te vinden in dit eet/zuip-cafe. Omdat dit cafeetje zijn 4de verjaardag vierde werden er elke avond enkele spelletjes gespeeld gedurende deze week. Zo heb ik een gratis overnachting gewonnen in Surfers Paradise doordat ik als enige in staat was een bal van 2 meter door een gat te gooien, wat blijkbaar moeilijk scheen te zijn. Ook heb ik een aantal jags(?)met bier 'gewonnen' (1.2 liter kannen) omdat ik de snelste gek was die met een bepaald bedrag aan kleingeld op het podium stond. Op die manier in totaal zo'n 3.6 liter bier voor 6 dollar gekocht. Mooi prijsje :)

de 14e juli zijn Frieder en ik in Brisbane aangekomen. Doordat we een brouchure van een ander hostel hadden meegekregen dan het hostel waar onze voucher van was, hebben we ons in het verkeerde hostel ingecheckt. Zonder te betalen, met een verkeerde voucher konden we zo 'onze' kamers op. Nadat we terug kwamen van onze stadsverkenning waren er ineens 10 mensen voor een 8-persoonskamer waardoor de hostel-eigennaaresse er achter kwam dat wij op de verkeerde plaats waren :).

Het was nog een spannende race tegen de klok om, in het donker, op tijd in het goede hostel te komen. Op zo'n moment is het wel lastig om door een onbekende stad met enkel eenrichtingswegen te rijden. Gelukkig ging het hele navigatiegebeuren prima, zodat we op tijd in het goede hostel ingecheckt waren.

De volgende dag zijn we op tijd naar bed gegaan zodat ik in Australie, om 04.45 's nachts de openingswedstrijd van Nederland op het EK tegen Duitsland, met een Duitser kon gaan kijken. Wel geinig. Helaas is het 1-1 gebleven (ook aan deze kant van de wereld). Maar meer zat er ook nie echt in (zolang Dick, die zijn naam hier down under eer aan doet, aan her roer staat).

Vandaag, 17 juni, (vorige week dus, toen ik dit schreef 4 maanden en 1 dag na mijn vertrek uit NL), is Frieder met zijn autoke alleen verder gegaan richting het noorden. Ik zal enkele weken later waarschijnlijk bijna de zelfde route volgen, maar eerst ga ik wat werk proberen te vinden hier in Brisbane (Goede smoes om het EK te kunnen volgen, en tot nu toe is het bij proberen gebleven... nog niets gevonden, en ook niet meer zoekende).

Ik heb nog geprobeerd om ergens twee weekjes op een boerderij te werken waar ze ook veel met paarden doen, heb een aantal mailtjes en belletjes de deur uit gedaan. Lijkt me wel leuk om nog een keer te doen, maar dit is helaas geen succes geworden.

Op dit moment ben ik dus mijn hele ritme verder aan het verknallen, voor zover dat nog niet gelukt was in de afgelopen 4 maanden. Voetbal kijken om 02.30 en 04.45 's nachts schiet niet echt op, maar goed gelukkig is het vanaf nu alleen nog maar vanaf 04.45, dat gaat nog wel :). Waarschijnlijk hebben jullie in Nederland nog niet genoeg gehoord of gelezen over het presteren van 'onze jongens'. Daarom bij deze een korte evaluatie van een echte prof :) (ff lekker de frustraties van me afschrijven).

Dus mensen die niet van voetbal houden, of er op een of andere manier toch al vrij veel erover gelezen of gehoord hebben, niet verder lezen :)

Voor het eerst in zijn gehele carriere weet dhr Advocaat het voor elkaar te krijgen met de goede 11 in de goede formatie te beginnen (van het prul dat beschikbaar is). Na twee jaar heeft hij eindelijk door dat, naast De Boertjes enz, ook Overmars, Reiziger, Kluivert en vooral Zenden totaal niets te zoeken hebben in Oranje. Eindelijk krijgt Robben zijn kans. Davids en Seedorf krijgen in dit systeem, waarin alles op onze Enige verdette (Ruud) moet worden afgestemd, geen ruimte voor eigen inbreng tot gepruts. En moeten balletjes afpakken en richting de flanken spelen. Wonder boven wonder gebeurd dit alles ook nog redelijk goed, en Davids legt voor het eerst sinds lange tijd weer een hele sterke pot op de mat, zelfs zonder een kaart eraan over te houden. Een nog groter wonder is het feit dat ik me amper aan Seedorf heb ge-ergerd.

Na een erg goed begin, geeft Cocu de aanzet tot, alweer, een frustrerend avondje wat leid tot extreme stress bij waarschijnlijk zo'n 6 miljoen mensen. Gelukkig voor Cocu, want hem gun je het niet, neemt onze Dick al snel de hoofdrol over met zijn tactisch inzicht. Sinds het bestaan van het voetbal in Nederland is het naar mijn mening bij iedereen, en dan ook iedereen, duidelijk dat we het nu eenmaal niet van onze geweldige verdedigende kwaliteiten moeten hebben. Toch wordt het besluit genomen om deze geweldige 2-1 voorsprong te gaan verdedigen... ...eens moet het toch een keer gaan lukken, zal de gedachte wel zijn...

Wie halen we eruit om onze, op de boer na, beste van van de selectie, Bosvelt, erin te brengen. Robben natuurlijk, die speelt immers te goed. (In het wereldje van VI las ik een schitterende 'grap'; Seedorf: 'Zie je nu waarom ik nooit goed in Oranje speel, dan wordt je toch eruit gehaald'). Ik snap wel waarom hij voor robben kiest. Nadat de Tjechische coach zijn rechtsback eruit had gehaald, had Robben geen tegenstander meer en das natuurlijk niet eerlijk.

Had hij nu overmars voor vd Meiden gebracht, dan hadden 'we' waarschijnlijk met 3 counters eerder tot 5-1 uitgelopen. Nu hebben 'ze' met 3-2 verloren... Maar voor het eerst zijn de spelers bijna geheel onschuldig (hoewel er toch een keer iemand de verdediging moet leren om in te grijpen als de tegenstander aanvalt, of de bal weg te rossen binnen een straal van 20 meter voor de goal. Maarja zolang onze beste verdedigers niets meer dan omgeturnde mislukte middenvelders zijn (bouma, reiziger (bronkhorst is geen mislukte middenvelder, maar een mislukte omgeturnde verdediger :) zal dit niet gebeuren).

Al met al is het Dick gelukt voor het eerst een goede opstelling te verknallen met slechte wissels ipv zijn normale methode om te beginnen met een totaal verkeerde opstelling iwelke hij n de tweede helft aan kan passen tot redelijk goed elftal. Deze keer kan hij zich dus niet redden met het excuus dat zijn 'tactische wissels' de wedstrijd hebben gered.

Vannacht ga ik lekker Tjechie - Duitsland kijken in de hoop dat Duitsland weer niets op de mat legt, altijd vermakelijk. Mocht dit gebeuren dan is het enige probleem dat Nederland misschien toch door gaat. Maarja, wie gunt Zweden nu niet een plaats bij de laatste 4...

Of is het tot onze graniet-hard leerse Dickie eindelijk doorgedrongen hoe Nederland moet spelen, 90 minuten aanvallend, 4-3-3 met de juiste spelers...


Dit was het weer zover,

Groetjes uit Brisbane,

Mark



* Ongelooflijk. Elk klein dorpje heeft zijn eigen bowlingclub of iets dergelijks, in een veel te groot gebouw voor zo'n gat, waar voor elke inwoner een monitor hangt om te gokken op lokale paard en honden races ofzo. Ook heeft iedereen minimaal een eigen fruitautomaat tot zijn/haar beschikking... en om die elende te overzien verzuipen ze zich maar.

Australie is echt een schitterend land, met meestal erg aardige mensen, maar de afgelopen drie weken heb ik in de wat meer afgelegen dorpjes ook wel de keerzijde van de medaille gezien (wat hier misschien makkelijker is omdat je dichterbij de samenleving komt?). De problemen hier zijn bij lange na niet alleen voor de aboriginals. De import-ozzies afstammelingen voelen zich niet 'thuis' lijkt het wel. Een week of vier geleden had ik een gesprek met een Australier die veel van deze punten aanhaalde, nu weet ik waar hij het over had. Verslavingen, eenzaamheid, depressies... Australie schijnt een erg hoge schuld en zelfmoordpercentage per capita te hebben.

Globalisering brengt niet alleen McDonnalds tot de uithoeken van de aardbol... Ze rijden hier aan de verkeerde kant van de weg, hebben een schitterend land, doen aan de meest waardelose sporten en zijn erg vriendelijk.

  • 24 Juni 2004 - 16:24

    Mama Mia:

    hoi mark
    je moet dick maar eens bellen of hij geen werk voor je heeft.Jou advies kan hij wel gebruiken,dan zien we hem een keer spontaan lachen.:)
    maar je loopt de tijd voorbij het is nog geen 14 juli zoals hierboven staat.
    oké foutje.
    het gaat toch al snel.
    maar je planning is nog boeiend voor de tijd in Oz.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Welkom op mijn blog!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 66400

Voorgaande reizen:

31 Oktober 1980 - 31 December 2020

Overige bezochte landen

03 November 2015 - 28 November 2015

Argentinië en Chili

29 December 2014 - 13 Januari 2014

Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho

07 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Vietnam en Laos

23 September 2010 - 09 April 2011

Zuid-Amerika

11 November 2008 - 19 November 2008

Egypte

10 September 2007 - 26 September 2007

Noorwegen

09 Januari 2006 - 11 Februari 2006

Ecuador

17 Februari 2004 - 07 November 2004

Australie en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: