Einde school en 30... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark Maite - WaarBenJij.nu Einde school en 30... - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark Maite - WaarBenJij.nu

Einde school en 30...

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark

03 November 2010 | Peru, Cuzco

Hallo allemaal!!

Als eerste wil ik iedereen bedanken voor de vele felicitaties!! Het is tegenwoordig niet meer bij te houden met alle beschikbare mediabronnen: SMS, Telefoon, Skype, MSN, Facebook, Hyves, Mail en deze site!!

Wordt het tijd voor Mark op Twitter? Of is er misschien weer iets nieuws?...

Vooral bedankt voor me er continu aan te herinneren dat ik 30 geworden ben... Muchas gracias!!

Om snelheidsredenen hou ik het nog even bij Nederlands. Wie weet waag ik me in de toekomst nog eens aan een verslag in het Spaans :).

Mijn vorig verslag eindigde bij mijn tweede week Spaans. Inmiddels heb ik mijn 'school' afgerond. En eerlijk gezegd ben ik daar ook blij mee ook. Nog meer grammatica leren heb ik nu weinig aan. Ik wil eerst het geleerde gaan toepassen. Dus de komende tijd hoop ik veel te kunnen oefenen :).

De dagen door de weeks waren over het algemeen redelijk hetzelfde: School, slapen, eten, lezen, leren, stappen. In het tweede en derde weekend bij de familie heb ik Cusco en de sacred valley verkend. Echt zo mooi! Op facebook heb ik al enkele foto's geplaatst, ik zal de links onderaan mijn verhalen plaatsen. Ik gebruik facebook voor de foto's aangezien deze antieke site maar 8 foto's kan bevatten zonder bij te betalen. En aangezien ik een Hollander ben en er voldoende alternatieven voorhanden zijn, gaan we dat niet doen! :)

Cusco, Pisaq, Ollantaytambo, Moray en een hele rits aan musea heb ik bezocht, voornamelijk met wat meiden van school. Dat waren erg leuke en lange dagen op schitterende plekken waarin ik veel van de Inca tijd hier heb geleerd. Maar daar wil ik jullie niet teveel mee lastig vallen (zie de foto's voor hoe was!).

Na twee weken had ik eigenlijk wel genoeg van alle ruines, stenen enz. Gelukkig heb ik de afgelopen twee weken weinig aan 'cultuur' gedaan, zodat ik komende week met frisse interesse naar Machu Picchu kan gaan! En hoewel de eindbestemming geweldig en ongelofelijk zal zijn, ben ik vooral benieuwd naar de reis ernaar toe. Daar verwacht ik veel van, van de bestemming zelf heb ik waarschijnlijk (helaas) al te veel foto's e.d. gezien om echt verwonderd als een kind te geraken. En dat is toch altijd een van de mooiste dingen van reizen.

Maar hoe meer je ziet, en hoe meer je doet. Hoe moeilijker het wordt om een kind te blijven.

Het weekend voor afgelopen weekend was de moeder des huizen jarig (of in ieder geval haar verjaardag) en hebben we een erg leuk feest gehad hier in huis. Ik heb de hele avond onafgebroken staan dansen met haar en haar vriendinnen. Daar stond ik dus met een stuk of 15 60+ jarige te feesten (waarvan er een aantal soepeler stonden te swingen dan ik... Een avond om nooit te vergeten :D

Afgelopen weekend was het weekend van mijn verjaardag, Halloween, dodenherdenking en nog wat lokale festiviteiten. Een daarvan betreft authentieke Cusco liederen en daar heb ik vooraf al flink van kunnen genieten. Naast mijn school, ligt namelijk ook een basisschool en daar hebben ze voor mijn gevoel twee weken lang aan een stuk door de liederen geoefend. Het deed me denken aan de voorbereiding voor de vierdaagse op mijn basisschool, waar ik altijd een hekel aan had :).

Nu vind ik het niet erg als wat kinderen aan het zingen zijn en je dat zo af en toe een beetje hoort... Maar helaas bleef het daar niet bij en stond er voor de klas een net iets (of beter gezegd, zwaar over de top) enthousiaste juffrouw die alles en iedereen in een straal van 300 meter overstemde door de liedjes 'voor' te zingen door een microfoon gekoppeld aan een krakende, maar veel vermogen hebbende versterker. Gelukkig had ze wel een erg mooie stem... Niet dus :S.

Halloween was echt schattig. Het hoofdplein van de stad was overspoeld met kinderen in de meest mooie kostuums. Van Buzz Lightyear tot spiderman, van prinsesjes tot vlinders en van kinderen van 7 met screammaskers of nog engere vertoningen tot baby's met een mes door het hoofd :). Gezellig!

Ook al had ik de volgende dag geen school meer, op stap ben ik niet meer geweest ivm het drukke programma de dagen ervoor :).

In het weekend heb ik de familie getrakteerd op twee Nederlandse schotels: Zaterdag erwtensoep met pannenkoeken en zondag spinazie stamppot met worst. Het was een behoorlijke klus om alle ingrediënten e.d. bij elkaar te krijgen en het klaar te maken (Wat zijn we in Nederland flink verwend hoe bv. de spinazie al kant en klaar voor gebruik is of de aardappels mooi rond en dus schilbaar zijn). Maar al met al heb ik me lekker uit kunnen sloven en was het resultaat Heerlijk!

Nu ik het toch over eten heb: Via de mail heb ik ook al een adres verkregen in Bolivia van een Nederlands hostel/restaurant waar ze kroketten en bitterballen hebben (Bedankt Erwin!). Dat in het vooruitzicht, het eten van afgelopen weekend en een pot pindakaas en nutella in mijn backpack, zorgt ervoor dat ik kwa eten tot nu toe nog weinig mis! Misschien Stroopwafels... :) En lekkere vis, daar doen ze hier in de bergen niet aan! :(

Aan kip, aardappels, rijst en maïs valt daarentegen niet te ontkomen. Maar gelukkig kun je in Cusco ook geweldig Indisch, een super biefstuk (Alpaca, zwaar aan te raden!) of ander heerlijk authentiek eten van overal ter wereld vinden (Bijvoorbeeld een typisch Amerikaans gerecht: de Big Mac... Aanrader, Kom je bijna nergens tegen!).

Als laatste tijdverdrijf heb ik me ook voor de familie nog nuttig kunnen maken door de PC hier in huis compleet op te schonen en virusvrij te maken. Wat een hoopje ellende was dat :). Maar fijn om nog iets terug gedaan te kunnen hebben voor een leuke, mooie en gezellige tijd hier!

Morgen op naar de Inca Trail, zondagavond weer terug. Waarschijnlijk heb ik dan weer iets moois te vertellen, maar waarschijnlijk moet ik dan eerst even bij komen!

Tot snel weer, en nogmaals bedankt voor alle leuke reacties!!

De groeten,

Mark

foto's:

Cusco:
http://www.facebook.com/album.php?aid=243740&id=609641020&l=5015ecd8ef

Sacred Valley: http://www.facebook.com/album.php?aid=243744&id=609641020&l=dca498da0c

Fiesta:
http://www.facebook.com/album.php?aid=247707&id=609641020&l=2914885573

  • 03 November 2010 - 19:16

    Mialenssen:

    Ha dertiger jaja je ontkomt er niet aan ook al ben je niet thuis.Het blijft je achter volgen.
    Leuk om je belevenissen te lezen.Geniet van je Inca Trail liefs mam en pap[

  • 12 November 2010 - 20:47

    Wouter:

    he 30 jarige gmilf hunter, vertel eens iets nieuws over jouw swing(-ers)kwaliteiten.

    ik lees maar weinig over je kroeg avonturen, ik bed benieuwd???

    Maar goed, Fijn dat je het naar je zin hebt en ik lees de volgende keer je wandelverslag wel. Geniet ervan.

    GR Wouter M.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mark

Welkom op mijn blog!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 66414

Voorgaande reizen:

31 Oktober 1980 - 31 December 2020

Overige bezochte landen

03 November 2015 - 28 November 2015

Argentinië en Chili

29 December 2014 - 13 Januari 2014

Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho

07 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Vietnam en Laos

23 September 2010 - 09 April 2011

Zuid-Amerika

11 November 2008 - 19 November 2008

Egypte

10 September 2007 - 26 September 2007

Noorwegen

09 Januari 2006 - 11 Februari 2006

Ecuador

17 Februari 2004 - 07 November 2004

Australie en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: